Op straat met inwoners in gesprek over de locatie voor een nieuwe school
Wat wil de gemeente Berg en Dal weten?
De gemeente Berg en Dal heeft een besluit genomen over een nieuwe school in het dorpje De Horst. De huidige school is aan vervanging toe; het idee is nu om het nieuwe schoolgebouw te realiseren op het sportpark. De sportclubs en de school zijn positief gestemd, maar wat vinden inwoners van De Horst?

Inwoners vinden het fijn dat de gemeente naar hun mening vraagt
Drie dagen stond onze gespreksbus op enkele plekken in het dorp. In één-op-één gesprekken hebben inwoners duidelijk gemaakt hoe belangrijk de school voor hen is. Ze hebben er vaak zelf op gezeten en nu ook hun kinderen of kleinkinderen. Inwoners vinden het fijn dat de gemeente naar hun mening vraagt. Ze willen graag meedenken over de inrichting van het sportpark en eventueel nieuwe functies, zoals een dorpstuin of een speeltuin.
De gesprekken zijn belangrijk voor het ontwerp dat de komende maanden wordt uitgewerkt door de gemeente. In juni gaan we terug naar de Horst om dit ontwerp te bespreken met de inwoners.
Op straat heeft Opiniepijlers meer dan honderd gesprekken gevoerd; online en via een papieren enquête in huis-aan-huisblad de Rozet zijn bijna 200 reacties binnengekomen. Ook spraken we met de oudste leerlingen over de nieuwe school; dat deden we samen met wethouder Erik Weijers (in het blauwe pak op de foto).
De Gemeente Berg en Dal (opent in nieuw tabblad) vindt het belangrijk dat inwoners hun mening kunnen geven over dit onderwerp, zegt projectleider Berend Wouda, “Opiniepijlers heeft de directie van de school, horeca, dorpsraad, de korfbalclub, de voetbalclub, geïnterviewd. En straatgesprekken gevoerd met meer dan honderd inwoners. Dit gebeurt erg professioneel. Ze zijn erg meewerkend en beschikken over veel expertise op het gebied van persoonlijke gesprekken.”
Benieuwd hoe je inwoners écht betrekt bij ruimtelijke plannen? Opiniepijlers denkt graag mee met gemeenten en waterschappen. Stuur ons gerust een bericht (opent in nieuw tabblad).