Ga naar de inhoud

Onze aanpak

Wij maken gebruik van een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek ofwel een “mixed-method” onderzoek. Bij een kwantitatief onderzoek ligt de nadruk op aantallen en wordt er vooral objectief gemeten. Een kwalitatief onderzoek kenmerkt zich door de nadruk op woorden en beschrijvingen, hier komt de subjectieve beleving van inwoners tot zijn recht. In de combinatie van beide methodes schuilt de kracht van Opiniepijlers: mensen voelen zich gehoord, uw inwoners doen daadwerkelijk mee!

Straatgesprekken

We staan met onze gespreksbus midden in de lokale samenleving en bereiken zo ook de stille middengroepen. We luisteren objectief en onbevooroordeeld, we informeren, observeren en zijn betrokken bij de mensen die we spreken. Wij van Opiniepijlers werken geen lijstjes af maar vragen door naar wat er echt speelt bij de mensen.
Op straat nemen wij semi-gestructureerde interviews af: wij stellen een aantal  gesloten vragen en vullen deze aan met open vragen en diepte-interviews. Afhankelijk van het verloop van het gesprek bepaalt de interviewer in iedere situatie opnieuw hoe hij of zij het gesprek het best kan voeren/voltooien. We maken daarbij tevens gebruik van de methode van de (participerende) observatie, de indruk die onze interviewers krijgen van de mensen die ze spreken en hun (individuele) omstandigheden is belangrijk voor de weging van de antwoorden.

Interviews

Wanneer dat past in het onderzoek voeren wij ook interviews uit met stakeholders, individueel of in een (kleine) groep. We begeleiden gesprekken over moeilijke onderwerpen, dat doen we bij mensen thuis, op een plek naar hun keuze, via de telefoon, alles is mogelijk. Vooral als het gaat om situaties waarin de emoties hoog kunnen oplopen is dit een veilige manier om op te halen wat er speelt en hoe partijen weer nader tot elkaar kunnen komen. Onze interviewers zijn betrokken, integer, geïnteresseerd en bovenal onafhankelijk. Ze nemen de tijd, luisteren en nodigen mensen uit te vertellen wat ze op het hart hebben. Inwoners waarderen dat.

Online vragenlijsten

Om te toetsen in hoeverre de uitspraken en observaties op straat gelden voor de bredere populatie voeren wij ook een online enquête uit. Hier halen wij kwantitatieve gegevens op waarmee we de conclusies uit de straatgesprekken kunnen toetsen, onderbouwen en eventueel versterken. Bij onze onderzoeken wordt ook altijd naar geslacht, leeftijd, opleiding en woonplaats (dorp, wijk) gevraagd, de vier hoekstenen van een representatief onderzoek. Zo kunnen wij kijken of er voldoende spreiding van respondenten is met betrekking tot het te onderzoeken thema en of er voldoende respons is om te kunnen spreken van een een representatief onderzoek.

Aanbevelingen

Met onze rapportages helpen we opdrachtgevers om het speelveld rondom een initiatief of thema te analyseren en de eigen veronderstellingen te toetsen. We brengen de verschillende invalshoeken, meningen en ideeën in beeld en bieden oplossingsrichtingen voor de gesignaleerde knelpunten.
We houden het graag overzichtelijk. De graphics in onze rapporten zijn gebaseerd op de gesloten vragen. Hier gaat het om objectieve gegevens. De meningen en signalen van inwoners die we optekenen via de open vragen zijn subjectief. De samenstellers van de eindrapporten wegen deze uitspraken op hun waarde in de context van de bredere observatie van onze interviewers. Onze aanbevelingen zijn gebaseerd op een afgewogen geheel van individuele meningen (kwantitatief) en de indruk die ontstaat van een overwegende groepsmening (kwalitatief). Quotes worden gebruikt ter illustratie waar ze treffend zijn voor de uitkomst.

Kijk voor inspiratie ook bij

Gemeente Rheden – Posbank

Wat vinden bezoekers van de Posbank van een volledige afsluiting voor auto’s en motoren? Naar aanleiding van die vraag van…

Gemeente Venlo

In de meeste wijken en dorpen van Venlo staan ze: dorpshuizen en buurtcentra. Sommige accommodaties worden goed bezocht, anderen helemaal…

Gemeente Almere

De gemeente Almere heeft een goed ouderenbeleid, zet veel communicatiemiddelen in en heeft een fijne campagne opgezet, maar vindt dat…

Heeft u vragen of wilt u meer weten?

Onze rapportages bieden waardevolle inzichten en concrete aanbevelingen op maat. Wilt u meer weten, heeft u specifieke vragen, of wilt u bespreken hoe we u kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op, we staan klaar om met u mee te denken en u verder te informeren over de mogelijkheden.

  • 0313 745 533
  • Info@opiniepijlers.nl